Despre noi

DESPRE PIANO ART INSTITUTE

Piano Art Institute și-a deschis porțile către micuții artiști în anul 2012 la inițiativa doamnei Laura Olivia Doniga, profesor de pian, în urma celor zece ani de activitate în domeniu. Proiectul Piano Art institute nu a fost conceput ca o simplă școală de pian, ci ca o familie în care toate artele erau la ele acasa. Familia noastră între timp s-a mărit făcând loc celorlalte arte precum: canto, pictură, teatru, dans, formații camerale, ansamblu coral, band, nai, chitară și lista este într-o continuă evoluție!
De ce? Pentru că un vis proiectat pentru Laura Olivia Doniga înseamnă un vis realizabil.
Încă din 2012 și până astăzi, Piano Art Institute se poate mândri cu sute de premii obținute la concursurile naționale cât și cele internaționale.



La ce îmi folosește educația muzicală?

Educația muzicală este o componentă de bază a formării fiecarui om; muzica ne face mai atenți la detalii, mai sensibili și mai înclinați spre frumos, pe copii îi dezvoltă structural la nivel mental și emoțional armonios, muzica este o modalitate de expresie a umanității fiecăruia dintre noi.
Pe copii îi ajută să își formeze și să îți dezvolte gândirea abstractă, să se relaxeze prin artă, să fie atenți la crearea ei și, de ce nu, să fie niște mici creatori de artă prin interpretările lor muzicale.
Pe adulți muzica îi ajută să iasă din cotidian, să se relaxeze, să își petreacă timpul în mod artistic, învățând să cânte din voce sau la un instrument.


Ce vă poate oferi Piano Art Institute?

– Lecţiile sunt individuale dar și de grup şi sunt deschise tuturor, indiferent de vârstă, atât celor aflaţi la început de drum, cu sau fără un background muzical prealabil, cât şi celor avansaţi, profesionişti, dornici să-şi îmbunătăţească abilităţile muzical-interpretative la pian, canto și celelalte instrumente.
– Modul de abordare pentru cei mici este atrăgător prin sunet, ritm, imagine şi joc, copilul dumneavoastră intrând în fascinanta lume a muzicii. Orele de pian sunt axate în special pe dezvoltarea imaginaţiei, coordonării motorii, limbajului şi, nu în ultimul rând, memoriei copiilor, muzica dezvoltându-le emisfera stângă a creierului, unde se gasesc centrii memoriei verbale şi aptitudinilor muzicale. Vârsta de 4 ani este vârsta optimă de la care considerăm că un copil poate începe studiul pianului. Cei mai mici de 4 ani pot să înceapă lecţiile de educaţie muzicală, unde pun accent pe familiarizarea cu pianul prin intermediul notelor cântate împreună la pian cu ajutorul unor jocuri ingenioase.
– Pentru cei care au depăşit vârsta la care jocul reprezintă un instrument de învăţare, abordarea este diferită, urmărind aceeaşi eficienţă, fiecare dintre elevi fiind diferit, sau mai bine spus unic.
– De exemplu începător absolut. Nu cunoaşte nimic despre pian. De unde poate să înceapă? Cum pot să-l fac să se simtă confortabil în faţa pianului? Cum îi dau incredere? Ce se întamplă dacă, spre exemplu, picioarele lui nu sunt îndeajuns de lungi pentru a se folosi lejer de pedale, ţinând în acelaşi timp mâinile corect la nivelul claviaturii? Cum pot să-l ajut să identifice din prima nota Do central?

– Exemplul celui care vine cu experienţa studiului la un alt instrument. Ştie să citească notele dar nu ştie exact unde se găsesc pe claviatură. Experienţa la celalalt instrument îl poate ajuta sau împiedica, oferindu-i o lejeritate şi o rapiditate care poate uneori dăuna prin neatenţie în parcurgerea lecţiilor. Festina lente! Mai bine mai încet pentru a clarifica la momentul potrivit decât a descoperi lacune ulterior.
– Exemplul adultului care, pe lângă responsabilitaţile unui loc de muncă cu normă întreagă şi a celor familiale, s-a hotărât să ia lecţii de pian. Elevii adulţi nu mai au sincope de atenţie şi rezonează bine. Numai că mâinile şi degetele lor nu mai sunt atât de flexibile precum echivalentele lor mai tinere, acestea putându-le provoca dureri mai uşor decât omologilor lor mai tineri, ca urmare a încordării şi eforturilor greşite precum şi a modului eronat în care le aşează pe claviatură.
– Pentru fiecare dintre problemele enumerate mai sus precum şi pentru cele neenumerate aici, există o singură soluţie cea mai bună. De aceea dezvoltarea tehnicii pianistice este la fel de importantă alături de maniera de predare adaptată specificului celui care doreşte să ia lectii de pian. Pe ambele le-am dobândit, le stăpânesc şi le pot transmite mai departe elevilor mei atât ca urmare a experienţei pianistice proprii, cât şi datorită bogatei experienţe muzicale pedagogice cu copiii.


Aș putea învăța să cânt la un instrument?

Mulți spun despre ei că sunt afoni, făra a ști prea bine la ce se referă cand spun acest lucru și neavând nici măcar o educație muzicală de bază. PianoArt Institute nu crede în ideea de afon și nu o susține, considerând că sunt foarte puțini cei care nu au nicio legătură cu muzica. Simplul fapt că nu poți reproduce niște melodii fără să ai o educație muzicală de bază, nu te poate duce la concluzia că ești afon. Muzica se învață, la fel ca orice altă artă; unii au aptitudini înnăscute mai pronunțate in acest sens decât ceilalți, însă asta nu înseamnă în niciun caz că ceilalți sunt inapți de a cânta. Problema este însă că majoritatea se așteaptă ca muzica să le iasă pur și simplu, fără niciun fel de exercițiu sau studiu prealabil și cum multora nu le iese din prima, își spun scurt și eronat: « sunt afon! », referindu-se desigur doar la abilitățile înnăscute.


Care este vârsta ideală pentru a face muzică?

Muzica nu are vârstă. Desigur, dacă ne deprindem cu ea de mici si face parte din noi este cu atât mai bine. Dacă însă am trecut de vârsta copilăriei, nu avem niciun motiv să credem că datorită acestui fapt muzica nu mai este pentru noi. Putem învăța să cântăm, dacă dorim acest lucru, indiferent de vârsta pe care o avem.
PianoArt îi incurajează pe toți iubitorii de muzică să participe la crearea ei, indiferent de vârsta pe care o au și să alunge regretele lui: « mi-ar fi placut să fac ». Datorita aceastei concepții, cursurile Clubului PianoArt sunt pentru toate vârstele, indiferent dacă aveți sau nu educație muzicală anterioară.

Care sunt elementele de bază necesare pentru a face muzică?

Auzul muzical

Când vorbim despre auzul muzical, ne referim la două tipuri de auz: auzul muzical înnăscut și auzul muzical dobandit.
Auzul muzical înnăscut diferă de la o persoană la alta și caracterizează o parte dintre abilitățile muzicale ale fiecăruia. La acesta se referă majoritatea oamenilor când spun ca au sau nu au auz muzical. Există persoane la care auzul muzical înnăscut este mai dezvoltat, iar la altele, mai puțin dezvoltat. Acest tip de auz este intrinsec persoanei, dar este un simț muzical pe care fiecare îl are în stare incipientă.
Auzul muzical dobândit este auzul muzical care se formează, care se construiește prin exercițiu melodic, prin reproducerea de sunete, de intervale, de game, de arpegii, prin audiții, într-un cuvânt, prin activitate muzicală.

Simtul ritmic

Spunem despre o persoană că are simț ritmic atunci când aceasta poate imita sau reproduce cu ușurință un ritm dat. La fel ca și în cazul auzului, există persoane care au un simț ritmic înnăscut mai dezvoltat, iar altele mai puțin dezvoltat. Prin exerciții ritmice acest simț poate fi însă dezvoltat.